Utasjogi charta a szabad mozgásért

Nem egységes az utasok védelme az Európai Unióban. Hiányzik az a keretrendszer, mely minden közlekedési ágban meghatározná a felelősségteljes intézkedést és a megkülönböztetés tilalmát tartalmazó alapelveket. Dr. Kósa Ádám néppárti, európai parlamenti képviselő hétfőn este szólalt fel a szervezett utazási formákról szóló irányelv felülvizsgálatát célzó plenáris vitában, Strasbourgban. Kósa Ádám az utasok jogainak érdekében, a spanyol elnökség által kiemelt és nevesített prioritásokkal összhangban érvelt.

Mintegy 136,2 millió (2005-ben mért adat) csökkent mozgásképességű személy számára jelent nehézséget általában a közlekedés az Európai Unió területén. Az utasokat csak általában, a fogyatékossággal élő utasokat pedig alig tájékoztatják, ha kritikus esemény történik a személyszállításban.

2008-ban valamennyi tagállam egyetértett abban, hogy az akadálymentesség javítása érdekében többet kellene tenni és több pénzt fordítani erre az ágazatra. Előrelépés közösségi szinten mégsem történt.

„Az európai állampolgárok legfőbb szabadságjoga a szabad mozgáshoz való jog, mely a korszerű közlekedésben ölthet testet” – idézte Kósa Ádám Siim Kallas a közlekedési biztos még jelöltként elhangzott szavait.

„Nem lehet kérdéses az EU számára a minden közlekedési ágazatra vonatkozó magatartási kódex megalkotása” – hangsúlyozta a képviselő, hozzátéve, az utasjogi chartának magában kell foglalnia a szervezett utazási formákra vonatkozó utasjogokat is.

„Az Európai Unió közlekedéspolitikájának része a legkiszolgáltatottabb utascsoport védelme, és épp itt az ideje, hogy tegyünk is értük” – mondta Kósa Ádám, fideszes képviselő.