Oktatás és kultúra

A digitális készségek széleskörű fejlesztésére van szükség!

2021. 02. 25.

Az Európai Parlament Kulturális és Oktatási bizottsága (CULT) a mai napon elfogadta a digitális oktatáspolitika kidolgozásáról szóló jelentést. Bocskor Andrea fideszes EP-képviselő, a jelentés néppárti felelőse hangsúlyozta: „A koronavírus világjárvány következtében előtérbe került a digitalizáció és a  digitális oktatás kérdése. Egyik napról a másikra kellett átállni a digitális távoktatásra, ami óriási kihívásokkal járt mind a tanároknak, a diákoknak és a családoknak is.  Mindeközben az európaiak 42%-a nem rendelkezik alapvető digitális képességekkel, tehát mindent meg kell tenni azért, hogy ez az arány mihamarabb jelentősen csökkenjen”.

Bocskor Andrea, a CULT bizottság fideszes alelnöke elmondta: „Az oktatás kiegészítő eszközeivé kell tenni a digitális eszközöket, hisz ez a jövő. A digitális oktatás keretein belül azonban többre van szükség, mint a digitális eszközökhöz való hozzáférés biztosítása. Integrált megközelítést kell alkalmazni, mely figyelembe veszi az oktatás és a tanulás pszichológiai, szociális és gyakorlati követelményeit. Ezen kívül fontos, hogy a tanulók is rendelkezzenek az online térben való tanuláshoz szükséges, korcsoportokra szabott digitális képességekkel. A kisebb gyermekek fokozott szülői segítséget igényelnek a technikai eszközök, az internet és más programok megfelelő alkalmazásához, hogy hatékonyan részt tudjanak venni a távtanulási folyamatban. A tanulási nehézségekkel küzdő vagy sajátos nevelési igényű diákoknak pedig személyre szabott támogatásra van szükségük, melyet sajnos gyakran nem kapnak meg”.

„Különösen fontos, hogy valamennyi oktatási intézmény és diák hozzáférjen a széles sávú internethez, ami a digitális készségek fejlesztésének előfeltétele. Elengedhetetlen, hogy a vidéken is biztosítsuk a széles sávú internetkapcsolatot” – hangsúlyozta az EP-képviselő.

Számos uniós forrás áll a tagállamok rendelkezésére a digitális oktatáspolitika fejlesztésére, mint pl. az Európai Strukturális és Befektetési Alap, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz, az Európai Horizont, az Erasmus+, a Kreatív Európa. Mindemellett elengedhetetlen, hogy a tagállamok is befektessenek az oktatásba, fejlesszék, korszerűsítsék a tananyagot és az oktatási infrastruktúrát.

„Üdvözlöm az Európai Bizottság azon kezdeményezését, mely létrehozná az Európai Digitális Oktatási Hálót (European Digital Education Hub). Ez a hálózat a szubszidiaritás elve mentén nyújtana támogatást a digitális oktatáspolitikák koordinációjához, s ebbe bevonná a szakértőket és az oktatási rendszerek kulcsszereplőit is.  Fontos, hogy a tagállamok és intézményeik megosszák egymással a jó tapasztalatokat és tanuljanak egymástól. Ugyanakkor nem támogatjuk az egységes uniós digitális oktatáspolitika létrehozását, mert ez lopakodó kompetenciaelvonást jelent” – hívta fel a figyelmet Bocskor Andrea.

Brüsszel, 2021. február 25.